Gadżety - Facet

5 rzeczy, które musisz wiedzieć o oponach wielosezonowych

2016-08-26 07:50:05 | artykuł sponsorowany

Dla większości kierowców konieczność wymiany opon co sezon to przykry obowiązek. Rozwiązaniem mogą być opony, na których da się jeździć przez cały rok.

Zalety i wady opon wielosezonowych


Opony tego typu na pewno uwolnią nas od ciągłych myśli o wymianie ogumienia oraz od wizyty w punkcie wulkanizacyjnym, gdzie za taką usługę zapłacimy co najmniej kilkadziesiąt złotych. Jednak czy są one w stanie wystarczająco dobrze poradzić sobie zarówno na rozgrzanym asfalcie, jak i na śniegu oraz lodzie? Warto poznać ich najważniejsze zalety i wady.


Założenie jest proste – rzeźba bieżnika opon wielosezonowych skupia w sobie cechy ogumienia letniego i zimowego. Typ ten posiada mniej służących do odgarniania śniegu lameli (nacięć) niż opony zimowe, ale więcej niż ich letnie odpowiedniki. Jego guma jest nieco bardziej miękka niż w przypadku wariantów letnich, zapewniając lepszą przyczepność na błocie i białym puchu. Pamiętajmy, że takie uniwersalne rozwiązanie jest o tyle dobre, że pogoda w Polsce coraz mniej zależy od konkretnej pory roku. Stąd regularnie zdarzają się zimy bez ataków mrozu i opadów śniegu, ale za to czasami w maju musimy chronić się przed chłodem i… odśnieżać podjazd do garażu. Złośliwość przyrody odsyła do lamusa prosty schemat wymiany opon w październiku i kwietniu, co zmusza do coraz częstszych wymian.


Jak rozpoznać opony wielosezonowe?


Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste, ponieważ nie mają one własnego symbolu. Niektórzy producenci w nazwie stosują jasne sformułowania w rodzaju „All Seasons”, „4Season”, „Whole year” albo „All weather”. Ale nawet gdy brakuje jednoznacznego wskazania, każda marka w charakterystyczny sposób opisuje typ opony. Do zimowego ogumienia odnosi się symbol 3PMSF (trzy szczyty z płatkiem śniegu), widoczny także na wszystkich oponach całorocznych. Wiele z nich ma też dodatkowo naniesione literki „M+S”.

Co z drogą hamowania?


Wszelkie testy pokazują, że wybór opon wielosezonowych to całkiem dobry pomysł. Na suchej jezdni i w dodatniej temperaturze są one skuteczniejsze od zimowych, ale ustępują szybkością reagowania letnim. Z kolei na ubitym śniegu wykazują lepszą przyczepność i znacznie szybciej zatrzymają auto niż opony letnie. W odróżnieniu od wariantów zimowych ich droga hamowania jest zaledwie o kilka metrów dłuższa. Wiadomo jednak, że w niebezpiecznych sytuacjach na drodze często liczy się każdy metr. Powstaje więc pytanie, czy warto ryzykować dla oszczędności.


Opony wielosezonowe a rodzaj auta


Oponami całorocznymi powinni zainteresować się przede wszystkim właściciele samochodów mniejszych i lżejszych. W pełni zadowolą kierowców, którym nie zależy na dynamicznej jeździe i pełnym wykorzystywaniu mocy silnika, czyli posiadaczy aut dostawczych, kompaktowych, rodzinnych kombi czy niedużych limuzyn. Takie ogumienie źle reaguje na nacisk pod wpływem dużego ciężaru, dlatego nie jest polecane prowadzącym ciężarówi ani auta terenowe czy typu SUV. Nie zapewni odpowiedniego bezpieczeństwa także w przypadku samochodów sportowych i szybkich pojazdów klasy średniej.  


Koszt „złotego środka”


Rozpiętość cenowa opon całorocznych jest bardzo szeroka. Ich koszt jest uzależniony od producenta, szerokości, profilu oraz średnicy i wynosi od około 150 zł do nawet 600 zł za pojedynczą sztukę. Wartość ta nie różni się raczej od cennika warantów zimowych i letnich. Decydując się na opony na cały rok możemy więc zaoszczędzić od kilkuset do prawie dwóch tysięcy złotych.


Wybór opon całorocznych ma sens na pewno wtedy, gdy jeździmy głównie po mieście i preferujemy „zimówki”. Parametry i konstrukcja opon wielosezonwych są najbardziej zbliżone właśnie do nich. To dobry rozwiązanie także jeśli na co dzień nie siadamy za kierownicą potężnej terenówki lub pogromcy szos. A jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem z pewnością lepiej zainwestować w porządne opony wielosezonowe niż w najtańsze opony letnie lub zimowe.


artykuł sponsorowany   

Słowa kluczowe: opony całoroczne, wymiana opon, kiedy wymienić opony, ile kosztuje wymiana opon
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Fresh 'n Rebel Code Fuse
Słuchawki Fresh 'n Rebel Code Fuse. Jest designersko, modnie, dźwięcznie i mobilnie

Na scenie audio już jakiś czas temu pojawił się nowy, intrygujący gracz!

Niezawodne telefony Doogee
Niezawodne telefony Doogee idealne dla studenta

Czego potrzebuje każdy student? Z pewnością urządzenia, które będzie wielozadaniowe!

Czytnik e-bookÃłw
Czytnik e-booków. Jak wybrać najlepszy model?

Choć tradycyjne książki nadal mają swoich oddanych zwolenników, e-booki zyskują coraz większą popularność.

Polecamy
Co zrobić z nieudanymi prezentami świątecznymi?

Sprawdź, w jaki sposób możesz się pozbyć nieudanego prezentu.

prezent na święta dla dziewczyny
Najlepsze pomysły na prezent na święta dla dziewczyny

Prezentujemy kilka ciekawych pomysłów na wyjątkowy podarunek w formie vouchera dla ukochanej.

Ostatnio dodane
Fresh 'n Rebel Code Fuse
Słuchawki Fresh 'n Rebel Code Fuse. Jest designersko, modnie, dźwięcznie i mobilnie

Na scenie audio już jakiś czas temu pojawił się nowy, intrygujący gracz!

Niezawodne telefony Doogee
Niezawodne telefony Doogee idealne dla studenta

Czego potrzebuje każdy student? Z pewnością urządzenia, które będzie wielozadaniowe!

Popularne
"Obserwator czy uczestnik?" Częste pytanie w pracy Fotoreportera

Praca fotoreportera nie sprowadza się jedynie do rejestracji wydarzeń - zwłaszcza gdy tragedia się rozwija, staje przed nieuniknionymi dylematami etycznymi.