Działanie, czy wymówka? Patriotyzm nadrukiem na koszulce
2015-11-30 12:57:26„Jeśli nie poznamy swojej historii, to zdezorientowani teraźniejszością, nie podejmiemy żadnych działań” – piszą na swojej stronie internetowej twórcy inicjatywy Unire Patria – oświęcimskiego producenta odzieży patriotycznej.
Na pytanie, czy nie uważają, że noszenie koszulek z husarzem to tylko wymówka przed podjęciem realnych działań, odpowiadają:
„Patriotyzm zaczyna się od tożsamości. Pragniemy hartować w młodych ludziach pamięć o ważnych wydarzeniach historycznych, aby sami podejmowali inicjatywę.”
„Nie tworzymy produktu dla wszystkich”
Powszechne zainteresowanie odzieżą patriotyczną najlepiej widać w mediach społecznościowych – producenci garściami zagarniają polubienia na Facebooku. Unire Patria ma ich w tej chwili grubo ponad 8000. To dużo, bo – jak mówią sami pomysłodawcy – nie tworzą produktu dla wszystkich.
Jak twierdzą, sam pomysł to przede wszystkim bunt przeciwko historycznej ignorancji polityków i temu, co w tej chwili dzieje się w Polsce. „Zainteresowanie klientów jest doskonałym dowodem na to, że idea patriotyzmu wciąż jest żywa, a młode pokolenie (i nie tylko) nie akceptuje współczesnej polityki w naszym kraju” – mówią.
Na pytanie, czy nie jest tak, że ludzie z czasem z tego buntu wyrastają, dostaję odpowiedź, że wprost przeciwnie. „Męskie, damskie. Po odzież patriotyczną sięgają różni ludzie – od studentów po przedsiębiorców. Wcale nie tylko młodzi” – mówią pomysłodawcy i dodają, że klienci coraz częściej pytają o rozmiarówkę dziecięcą.
Skąd się to wzięło?
Szeroko zakrojony patriotyzm wyrażany nadrukami na koszulkach jest w Polsce zjawiskiem stosunkowo nowym. Na pewno jest to krok dalej niż udostępnianie grafik i cytatów w mediach społecznościowych. Jest to również pewien dowód na to, że pragnienie poczucia tożsamości narodowej stale rośnie.
„Kluczowe jest, żebyśmy byli zjednoczeni i świadomi tego, co się wokół nas dzieje” – twierdzą autorzy i twórcy marki i dodają, że jest na tle współczesnej Europy, stojącej w obliczu możliwych konfliktów na tle etnicznym, zjednoczona patriotycznie Polska będzie tym więcej warta dla obecnego i przyszłych pokoleń.
Po liczbie klientów, zainteresowaniu w mediach społecznościowych i, co ciekawe, braku hejterów na profilu na Facebooku, można stwierdzić, że w Polsce nie brakuje ludzi o podobnych poglądach. Widać to zresztą również na ulicach – odzież patriotyczna pojawia się coraz częściej w galeriach handlowych, a przede wszystkim jest coraz powszechniej noszona.
Co dalej?
Złośliwi twierdzą, że dalszego ciągu nie ma. Pewne jest natomiast, że zainteresowanie koszulkami patriotycznymi samo się napędza, znajomi przekonują znajomych, a świadomość historyczna rośnie. Czy przerodzi się to w żywą aktywność na rzecz pamięci polskich bohaterów albo zmianę polityki w Polsce? „Liczymy na to i widzimy, że to już się dzieje” – mówią twórcy Unire Patria.
artykuł sponsorowany