Forma / Zdrowie - Facet

Dieta aktywnego mężczyzny

2010-05-11 11:45:44

Stres, pośpiech i nieprawidłowe odżywianie nie są sprzymierzeńcami męskiego zdrowia. Niestety panowie rzadziej niż kobiety myślą o zdrowym stylu życia. Często łudzą się, że bez większych starań ich organizm pozostanie na zawsze młody i w doskonałej kondycji.

Wielu mężczyzn przeraża nawet sama myśl o skrupulatnym przestrzeganiu różnych reżimów żywieniowych. Jednak przy odrobinie dobrej woli możliwe jest wprowadzenie takich zmian w stylu życia, które pozwolą na zachowanie dobrej formy i zdrowia.

Aktywność fizyczna to nie wszystko. By dbać o formę, równie ważna jest odpowiednia dieta. Mężczyźni narażeni są szczególnie na wiele chorób powodowanych nieprawidłowym odżywianiem. Nadwaga i otyłość  to przede wszystkim zagrożenia dla serca - zwiększa się ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, miażdżycy, nadciśnienia i innych chorób układu krążenia, które w Polsce stanowią pierwszą przyczynę zgonów wśród panów! Otyli mężczyźni znacznie częściej zapadają na raka prostaty niż ci, których waga utrzymana jest
w normie.  Nadwaga to także zagrożenie dla układu kostnego, każdy dodatkowy kilogram zwiększa ryzyko urazów i kontuzji. Nadmierny przyrost masy ciała może przyczyniać się również do niewydolności wątroby i nerek.

Badania TNS OBOP dowodzą, że w Polsce problem otyłości częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet. Jeśli przyjrzymy się osobom w wieku 15-49 lat, to okazuje się, że wśród nich aż 10% więcej panów niż pań ma nadwagę. Co gorsza, mężczyźni lubią to, co tuczy. Często najsmaczniejszą surówką bywa dla mężczyzny golonka, ewentualnie kotlet schabowy. Warto takie przyzwyczajenia i zachowania zmieniać. Nie ma jednego uniwersalnego środka, który pozwoli przywrócić mężczyźnie idealną sylwetkę. Sposoby odchudzania będą różnić się tak samo, jak różnią się ludzie. Są jednak podstawowe metody, które na pewno pomogą zgubić zbędne kilogramy.

Ciężka praca na siłowni będzie sprzymierzeńcem, ale tylko w towarzystwie właściwej zmiany nawyków żywieniowych. Przede wszystkim należy unikać radykalnych zmian w tym, co jemy. Dobrze jest wprowadzać je stopniowo - tłuste mięsa zamieniać na drób i ryby, żółte sery zastąpić odtłuszczonymi lub chudymi białymi, zamiast kajzerek spożywać grahamki lub pieczywo pełnoziarniste. Tam, gdzie się da, trzeba wprowadzać warzywa. W kanapce z szynką i serem, można wymienić jeden ze składników i zastąpić go świeżym ogórkiem, pomidorem, kilkoma plasterkami rzodkiewki, kiełkami. Warto przetestować kilka sałatek – a nuż będą do przełknięcia! Co więcej – mogą się okazać całkiem smaczne.

- Ważne jest jedzenie sporej ilości warzyw i owoców, bo oprócz tego, że mają mało kilokalorii, są nieocenionym źródłem witamin i składników mineralnych Ogromnym ich plusem jest także zawartość błonnika, który reguluje pracę jelit i zapobiega wielu chorobom – zauważa dr n. med. Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna, specjalista w zakresie żywienia człowieka i dietetyki, dietetyk Sante. Ż

eby zwiększyć ilość błonnika  w codziennej diecie, dobrym rozwiązaniem jest dosypywanie do przyrządzanych potraw otrębów i jedzenie np. płatków Granola z dodatkiem orzechów, różnych musli (chociażby z tropikalnymi owocami), samodzielne komponowanie mieszanki śniadaniowej np. z płatków żytnich, rodzynek, suszonej żurawiny i świeżych owoców. Każdy mężczyzna, a zwłaszcza ten, który prowadzi aktywne życie, uprawia sporty, powinien pamiętać, że w każdym głównym posiłku musi się znaleźć porcja warzyw, natomiast pomiędzy posiłkami, w ramach przekąski, należy pamiętać o owocach.

Przy spadku energii lub zwiększonym wysiłku można sięgać chociażby po batony musli typu Crunchy. Mogą to być także płatki Active flakes z dodatkiem kefiru, jogurtu naturalnego, maślanki lub mleka. W połączeniu z ulubionym sportem (siłownia, jazda na rowerze, pokonanie kilka razy w tygodniu paru długości basenu, a nawet codzienne długie spacery z psem) – każdy mężczyzna otrzyma gwarancję na dobre zdrowie.

ip

 

Słowa kluczowe: zdrowe odżywianie mężczyzna nawyki żywieniowe siłownia
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • Najlepsza metoda na odchudzanie [0]
    kamil
    2010-05-13 17:57:48
    Ograniczyć cukier. Niespalone węglowodany są zamieniane na tłuszcz.
Zobacz także
jedzenie w święta
Jak nie przytyć w święta?

Przygotowania do świąt trwają w najlepsze, ale już teraz wielu z nas zastanawia się, co zrobić, aby nie skończyć z kilkoma kilogramami na plusie.

Jak odzyskać siły po imprezie?
Jak odzyskać siły po imprezie?

Na syndrom dnia następnego choruje po imprezie sporo osób.

Koktajle na masÄ™
Koktajle na masę

Koktajle tego typu szybciej zbudują masę mięśniową

Polecamy
Nowa sieć siłowni. Czynna 24/7 i o połowę niższe ceny
Nowa sieć siłowni. Czynna 24/7 i o połowę niższe ceny

Na polski rynek wkracza nowa sieć klubów fitness.

Co na łysienie?
Co na łysienie?

Co trzeci facet pomiędzy 25 a 40 rokiem życia zaobserwował u siebie łysienie o różnym stopniu nasilenia

Ostatnio czytane
Nowa sieć siłowni. Czynna 24/7 i o połowę niższe ceny
Nowa sieć siłowni. Czynna 24/7 i o połowę niższe ceny

Na polski rynek wkracza nowa sieć klubów fitness.

Co na łysienie?
Co na łysienie?

Co trzeci facet pomiędzy 25 a 40 rokiem życia zaobserwował u siebie łysienie o różnym stopniu nasilenia

Popularne
Krew w spermie - co robić?
Krew w spermie - co robić?

Jeśli zauważyłeś krew w swojej spermie, nie musisz od razu zakładać najczarniejszych scenariuszy. W większości przypadków to przypadłość tak „groźna” jak krwawienie z nosa. Czasami jednak może oznaczać poważniejsze problemy.

Długie nogi oznaką zdrowia
Długie nogi oznaką zdrowia

Długie nogi u kobiet nie tylko cieszą męskie oko, ale również świadczą o mniejszym ryzyko chorób wątroby - stwierdzili uczeni z Uniwersytetu w Bristolu.

Polecamy