Najczęstsze awarie samochodu w okresie zimowym
2017-01-27 14:17:35Okres zimowy to najgorszy czas dla kierowców. Nie tylko musimy zmierzyć się z trudnymi warunkami na drogach, lecz też nasze samochody mogą być bardziej podatne na awarie, wpływ temperatury. Prezentujemy najczęstsze awarie samochodu w okresie zimowym oraz sposoby sobie z nimi radzenia.
Artykuł ten specjalnie kierujemy do młodych kierowców, zwłaszcza studentów, którzy to potrzebują często wsparcia oraz różnych podpowiedzi. Nie da się ukryć, że często wykorzystywane przez nich samochody wiekiem odpowiadają samym użytkownikom. W takim wypadku 20-letni pojazd jest jeszcze bardziej podatny na awarie, a jego użytkownik często bywa zaskoczony niesprawnością własnego auta.
Największym wrogiem mróz
Zdecydowanie największym wrogiem dla naszych pojazdów jest mróz. To on powoduje problemy z elektryką, silnikiem czy nawet samym otwieraniem drzwi. Oto najbardziej podatne elementy samochodu, na które trzeba uważać zimą.
Akumulator
Według przeprowadzonych badan statystycznych firmy zajmujące się pomocą drogową i naprawami w okresie zimowym, nawet w 1/4 przypadków mają do czynienia z problemami z akumulatorem. Często nawet nowy, w pełni sprawny model, poddany działaniu niskich temperatur traci swe właściwości. Już w temperaturze -10 stopni Celsjusza akumulator może utracić aż 30 procent swej wartości. W wyniku tego nadmierne rozładowanie przyczyni się do braku zainicjowania rozruchu samochodu – słuchajmy wtedy, co nam powie rozrusznik. Jak temu przeciwdziałać? Warto zacząć od ocieplenia akumulatora. Istnieją na rynku specjalne warstwy z gąbki lub styropianu, którymi możemy obłożyć naszą samochodową baterię. Starajmy się jak najbardziej ograniczyć pobór mocy – wszelkie dodatki w pojeździe, jak radio, nawigacja, kamera mogą pobierać za dużo energii. Nie chodzi tu jednak o całkowite ich wyłączenie, lecz tylko na czas samego rozruchu. Sprawdzajmy regularnie poziom naładowania oraz elektrolitu. Jeśli posiadamy problemy z akumulatorem, to nie jest to oznaka konieczności jego wymiany. Każdy taki element w okresie zimowym gorzej funkcjonuje. Wymiana na nowy będzie tylko połowicznym rozwiązaniem. W razie konieczności posiadajmy kable rozruchowe, dzięki którym sąsiad być może pomoże nam uruchomić auto na tyle, byśmy mogli dojechać do warsztatu.
Silnik
Na drugim miejscu pod względem zimowych usterek znajduje się silnik. Przede wszystkim jest to zauważalne w silnikach Diesla. Jeśli występuje w nich nawet najmniejsza usterka, nieprawność, to przy pierwszych mrozach dają o sobie znać. W wielu przypadkach problemem są świece żarowe. Ich zadaniem jest wstępne zagrzanie powietrza w komorze silnika przed jego odpaleniem. W zależności od sytuacji i modelu może się tak zdarzyć, że nawet jedna niesprawna świeca uniemożliwi nam odpalenie silnika. Dlatego niezwykle istotny jest ich przegląd przed zimą. Problemem może okazać się także nieprawidłowy kąt wtrysku paliwa. Jeśli nasz pasek rozrządu będzie przestawiony o jeden ząbek lub łańcuch zbyt rozciągnięty, to sam wtrysk nie trafi w odpowiedni czas do podania dawki. Latem tego problemu nie zauważymy, lecz zimą możemy mieć przykrą niespodziankę. Za problemy z uruchomieniem silnika może odpowiadać także jego niska kompresja. Innymi elementami, które wpływają negatywnie na silnik są: cewka zapłonowa, termostat, pompa wtryskowa.
Koła
Na trzecim miejscu według mechaników i pracowników pomocy drogowej znajdują się koła. Jest to okres, kiedy łatwo jest przebić oponę o wystające elementy spod śniegu, których nie widzimy. Ponadto w wyniku poślizgu i zderzenia z krawężnikiem również możemy uszkodzić koło. W okresie zimowym trudno obok ostrożności na drodze przeciwdziałać takim zdarzeniom. Jedyną rzeczą, jaka uchroni nas przed unieruchomieniem czy wezwaniem pomocy drogowej będzie koło zapasowe. Bez niego w ogóle nie powinniśmy wyruszać w podróż.
Elektryka
Usterki elektryczne również znajdują się w czołówce problemów zimowych. Problemy z elektryką mogą przydarzyć się każdemu, nawet właścicielom najnowszych samochodów. Postój na mrozie sprawia, że wilgoć utrudnia czasem nam uruchomienie świateł czy też nasza deska rozdzielcza nie będzie dobrze funkcjonować. Najgorzej jest z samymi żarówkami, które mogą szybciej się przepalać. Jazda bez włączonych świateł to mandat, dlatego warto przed każdym odjazdem dokładnie sprawdzić wszystkie lampy.
Inne problemy
W okresie zimowym notuje się także wzmożone problemy z napędem, skrzynią biegów, układem paliwowym czy też zamkami. O sposobach radzenia sobie z wspomnianymi awariami możecie dowiedzieć się w serwisie www.nokautmoto.pl
Artykuł Partnera