Oto najlepsze okładki prasowe minionego roku!
2013-05-21 10:52:33Główną nagrodę w tegorocznej edycji konkursu GrandFront na Prasową Okładkę Roku zdobył tygodnik “Wprost”. Nagrodą specjalną uhonorowano “Tygodnik Powszechny”. Nagrody dla najlepszych okładek prasowych rozdano 20 maja 2013 roku na Zamku Królewskim w Warszawie.
Zobacz nagrodzone okładki>>
Organizowany po raz jedenasty Konkurs to najbardziej prestiżowe polskie wyróżnienie dla twórców grafiki prasowej. Nagroda GrandFront od lat sygnuje najlepsze pomysły związane z redagowaniem graficznym prasy, jednocześnie pokazując poziom wykorzystywanych w Polsce rozwiązań edytorskich. Konkurs jest miejscem prezentacji najbardziej twórczych, pomysłowych i profesjonalnie przygotowanych okładek gazet i czasopism.
Do tegorocznej edycji zgłoszono 431 okładek gazet i czasopism drukowanych w 8 kategoriach dla prasy drukowanej. O miano najlepszych walczyły zarówno redakcje pism o zasięgu ogólnokrajowym jak również lokalnych. Najwięcej prac wpłynęło w kategorii czasopism hobbystycznych (112), dzienników (65) oraz czasopism lokalnych (62). W tegorocznej edycji Konkursu po raz pierwszy przyjmowano zgłoszenia do nagrody dla wydań elektronicznych gazet i czasopism, a także zanajlepszą publikację przeznaczoną na urządzenia mobilne
Laureatów Konkursu wyłoniło trzydziestoosobowe Jury, w którym zasiadają uznani twórcy grafiki prasowej - dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy. Przy ocenie zgłoszonych prac Jury kierowało się spójnością przekazu wizualnego i merytorycznego, poziomem realizacji graficznej oraz zgodnością stylistyczną z charakterem tytułu, a w przypadku wydań elektronicznych takie kryteria dodatkowe jak funkcjonalność, ergonomia, walory wizualne czy też „cover story”.
- Zawsze, gdy do finału Konkursu w danej kategorii trafia więcej niż jedna okładka tego samego tytułu zastanawiamy się, o czym to świadczy. Czy poziom ogólny się obniżył i nie ma z czego wybierać? Czy raczej jest to wyraźny sygnał, że wyróżniona redakcja świadomie i konsekwentnie traktuje wyraz artystyczny jako stały element swojej polityki wydawniczej? Na te pytania można sobie samemu najlepiej odpowiedzieć oglądając tegoroczne prace finałowe. W tym roku po raz pierwszy Jury oceniało również internetowe portale prasowe i aplikacje interaktywne na tablety. Mamy nadzieję, że nowe kategorie czeka burzliwy rozwój w następnych edycjach konkursu GrandFront – mówi Tomasz Kuczborski, członek Jury Konkursu.
MAS