Szybki strzał - Facet

Filtr cząstek stałych FAP. Co trzeba o nim wiedzieć?

2020-03-18 11:34:52

Silniki wysokoprężne nie są zbyt przyjazne dla środowiska – zwłaszcza, jeśli nie są wyposażone w filtry cząstek stałych. Powstające w nich spaliny zawierają mnóstwo substancji wywierających szkodliwy wpływ na jakość powietrza, a wskutek osiadania ich na różnych powierzchniach – również gleby oraz roślin. To właśnie dlatego stosowanie filtrów jest tak ważne. Przebywanie w zanieczyszczonym (między innymi przez dieslowskie spaliny) środowisku znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na raka, astmę i wiele innych chorób.

Filtr cząstek stałych FAP

Co jednak szalenie ważne, skuteczność filtra cząstek stałych w największej mierze zależna jest od tego, w jakich warunkach jest on użytkowany oraz długości okresu eksploatacji? Co więc należy wiedzieć na ich temat? Jakie rodzaje filtrów cząstek stałych wyróżniamy? W jaki sposób należy się o nie troszczyć, by rzeczywiście zminimalizowały szkodliwy wpływ na środowisko?

Filtry cząstek stałych a przepisy obowiązujące w Polsce

Silniki wysokoprężne, mimo wielu zalet dotyczących ich funkcjonalności, jak już wspomnieliśmy, nie są najbezpieczniejszym dla natury źródłem energii. Starsi czytelnicy z całą pewnością pamiętają jeszcze czarne kłęby spalin wydobywające się z samochodów wyposażonych w jednostkę dieslowską. Biorąc pod uwagę ilość takich aut poruszających się po europejskich drogach i narastające problemy z jakością powietrza, konieczne było więc wprowadzenie odpowiednich regulacji.

Pierwsze tego typu obostrzenia weszły w życie w 1994 wraz z normą Euro 1, która ograniczała emisję cząstek stałych jednego auta do 0,14 grama na każdy przejechany kilometr. Kolejnych latach przepisy stawały się coraz bardziej restrykcyjne, aż w 2006 zaczęła obowiązywać norma Euro 4, która zakazała emisji wyższej niż 0,009g/km. Taki wynik jest niemożliwy do osiągnięcia poprzez modyfikację konstrukcji silnika – konieczne stało się montowanie filtrów.

Filtry cząstek stałych FAP I DPF. Czym się różnią?

W autach z silnikami diesla znajdziemy dwa typy filtrów cząstek stałych. Może być zamontowany:

  • filtr DPF – pomyślane jako część eksploatacyjna, która po zużyciu powinna być wymieniona. Intencją konstruktorów było stworzenie bezobsługowej części. Jak jednak pokazuje doświadczenie tysięcy kierowców poruszających się autami z dieslem, ten nie do końca został osiągnięty;
  • filtr FAP – zamontowany zaraz za katalizatorem, zwykle tworzący z nim komplet znajdujący się w jednej puszce. Jego zasada działania opiera się na specjalnym płynie, który ma za zadanie obniżać temperaturę samozapłonu sadzy. Składa się z ceramicznego (wyprodukowanego z węglika krzemu) rdzenia oraz mikrokanalików mikroskopijnej średnicy, w których zatrzymują się cząsteczki stałe.

Filtr cząstek stałych FAP. Jak należy o niego zadbać?

Filtr cząstek stałych FAP okazuje się więc rozwiązaniem wydajniejszym i mniej zawodnym niż DPF. By jednak zawsze działał zgodnie z oczekiwaniami i przeznaczeniem, wymaga od właściciela samochodu przynajmniej minimalnej troski. Najważniejsze jest rozpoznanie sytuacji, w których konieczne jest uzupełnienie płynu katalicznego. To na szczęście nie jest trudne – informuje o tym kontrolka na desce rozdzielczej. W takim przypadku należy jak najszybciej udać się do serwisu, bo samodzielne uzupełnienie okazuje się dla przeciętnego kierowcy bardzo trudne. Koszt takiej usługi wynosi średnio, w zależności od tego, czy wykonywana jest w niezależnym warsztacie czy w ASO, od 500 do 1000 złotych.

Artykuł Partnera

fot. pexels.com

Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
idealna posadzka do garaÅźu
Antypoślizgowość i trwałość na pierwszym miejscu: idealna posadzka do garażu - wybierz mądrze i odpowiedzialnie Warszawa

Idealna posadzka do garażu powinna być świadomym i przemyślanym wyborem, łączącym bezpieczeństwo, trwałość i estetykę.

kawa czy energetyk
Co ma więcej kofeiny - kawa czy energetyk?

Istnieje coś, co w ciągu kilku minut może przywrócić niezbędną energię. Kofeina! Co ma jej najwięcej?

"Obserwator czy uczestnik?" Częste pytanie w pracy Fotoreportera

Praca fotoreportera nie sprowadza się jedynie do rejestracji wydarzeń - zwłaszcza gdy tragedia się rozwija, staje przed nieuniknionymi dylematami etycznymi.

Polecamy
Zasady BHP podczas spawania
Zasady BHP podczas spawania

Każdy spawacz podczas pracy musi zachować szczególną ostrożność i wyjątkowo dbać o przestrzeganie przepisów BHP.

Polecamy
Ostatnio dodane
idealna posadzka do garaÅźu
Antypoślizgowość i trwałość na pierwszym miejscu: idealna posadzka do garażu - wybierz mądrze i odpowiedzialnie Warszawa

Idealna posadzka do garażu powinna być świadomym i przemyślanym wyborem, łączącym bezpieczeństwo, trwałość i estetykę.

kawa czy energetyk
Co ma więcej kofeiny - kawa czy energetyk?

Istnieje coś, co w ciągu kilku minut może przywrócić niezbędną energię. Kofeina! Co ma jej najwięcej?

Popularne
30 gwiazd porno najbardziej poszukiwanych w sieci
30 gwiazd porno najbardziej poszukiwanych w sieci

Filmików z tymi aktorkami porno internauci poszukują najczęściej. Jesteś wśród nich?

40 najlepszych młodych gwiazd porno (ZDJĘCIA)
40 najlepszych młodych gwiazd porno (ZDJĘCIA)

Prezentujemy listę czterdziestu nadziei pornobiznesu - młodych gwiazd filmów dla dorosłych, do których należeć będą najbliższe lata!

Najgorętsze biusty polskiego show-biznesu (+18)
Najgorętsze biusty polskiego show-biznesu (+18)

Zobacz galerię najgorętszych biustów polskiego show-biznesu.