Forma / Zdrowie - Facet

Jedzenie wywołuje u ciebie senność? Sprawdź, dlaczego

2018-08-14 13:33:13

Jeżeli kiedyś zdarzyło wam się stracić energię po "ciężkim" jedzeniu, nie ma co rozpaczać. To całkowicie normalne, każdy z nas od czasu do czasu może paść ofiarą poobiedniej drzemki. Dlaczego tak się dzieje? Jak z tym walczyć? Dowiedz się!

Jedzenie usypia

Co się właściwie dzieje?

Jemy za dużo. To nic nadzwyczajnego, narzekał na to już Thomas Edison na początku XX. wieku. Zakładał, że wystarczy 320 gramów dowolnego jedzenia (najwyraźniej nie przykładał dużej wagi do diety) codziennie, aby utrzymać tę samą wagę. Odkładając jego teorie na bok i skupiając się na bardziej współczesnych, warto napisać też, że jedzenie jedzeniu nierówne. Jednym z ważniejszych wyznaczników jakości jedzenia jest indeks glikemiczny. Potrawy o wysokim indeksie glikemicznym (zawierające więcej łatwo przyswajalnych węglowodanów)  mają tendencję do bycia trawionymi dużo łatwiej niż takie o niskim, co w rezultacie zwiększa dopływ glukozy do krwi.

Teorii jest więc kilka. Pierwszym podejrzanym wydaje się być insulina. Wytwarza się ona w ciele osoby o normalnym metabolizmie, aby znormalizować poziom cukrów organizmu. Jeżeli wytwarza jej się zbyt dużo, to może przyspieszyć przepływ potasu do płynów pozakomórkowych. W efekcie doprowadza to do stanu lekkiej hipokaliemii - niedoboru potasu w krwi - której objawami są zmęczenie i ociężałość mięśni.

Jest też dużo bardziej prawdopodobna możliwość, że wskutek oddziaływania insuliny na organizm, zwiększa się przyswajanie tryptofanu w mózgu. Tryptofan to aminokwas białkowy, który zmienia się w serotoninę, a ta z kolei ulega przemianie w melatoninę. Ta ostatnia to hormon odpowiedzialny za regulację rytmu dobowego, zazwyczaj produkowany przez szyszynkę. W dużych stężeniach oczywiście wywołuje zmęczenie organizmu i senność.

Poza działaniem insuliny na organizm, naukowcy teoretyzują też, że w trakcie jedzenia podrażniamy układ przywspółczulny organizmu. Należy on do autonomicznego układu nerwowego, odpowiedzialnego za unerwienie narządów wewnętrznych. Układ przywspółczulny zajmuje się trawieniem i odpoczynkiem organizmu. Wynika z tego, że niezależnie od tego co zjemy, gdy jedzenie dojdzie do etapu trawienia, organizm z przyzwyczajenia zażąda odpoczynku, aby skupić się na trawieniu. W tym wypadku im większa dawka pożywienia, tym większe zachwianie samopoczucia.

Jak uchronić się przed usypiającymi efektami jedzenia?

Przede wszystkim jeść mniej. Im mniej pożywienia zjemy, tym większa szansa na to, że nasz organizm poradzi sobie z trawieniem nie wymagając od nas spowolnienia działań. Nie od dziś wiadomo też, że jedzenie niewielkich porcji, ale za to częstszych pozwala lepiej regulować przyjmowanie kalorii. Dodatkowo pozwala organizmowi odpocząć i powoli, na bieżąco, przetwarzać pożywienie.

Pić płyny o mniejszej zawartości cukru. Chociaż powiedzenie, że cukier krzepi, brzmi swojsko, tak nie do końca jest. Cukier w nadmiarze szkodzi, prowadzi do hiperglikemii, nadciśnienia i miażdżycy.

Jeść mniej przetworzonych produktów. Im bardziej produkt jest przerobiony, tym więcej glukozy we krwi po jego spożyciu. Właśnie dlatego biała mąka, płatki kukurydziane i syrop kukurydziany są szczególnie odradzane cukrzykom. Warto więc przerzucić się na pieczywo pełnoziarniste, fasolę i orzechy dla lepszego samopoczucia i zdrowia.

Aleksander Gałąska

zdjęcie: pixabay.com

Słowa kluczowe: sen, drzemka, odżywianie, obiad, glukoza, dieta
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • Ale bym se zjad kebsa [0]
    zaq
    2018-08-14 22:27:34
    Takiego z mienskiem i najlepiej z rabatem studenckim
Zobacz także
Najczęstsze kontuzje w sporcie
Najczęstsze kontuzje w sporcie - przyczyny i zapobieganie

Uraz może wykluczyć z treningów na bardzo długi czas. Dlatego warto wiedzieć, jak zapobiegać kontuzjom.

Trening na siłowni
O czym warto pamiętać podczas regeneracji ciała po treningu?

Sprawdź, czemu tak istotne jest robienie przerwy od ćwiczeń.

Łukasz Tobys, prezes eWinner Gwardia Wrocław
Łukasz Tobys: Musimy nauczyć się żyć na nowo [WYWIAD]

O sytuacji w klubie i wpływie koronawirusa na sport mówi prezes klubu eWinner Gwardia Wrocław.

Polecamy
Białka w jedzeniu
Naturalne źródła białka - jakie wybrać?

Białko zawarte w diecie jest nieodłącznym elementem zdrowego trybu życia każdego człowieka.

Jet lag - zespÃłł nagłej zmiany strefy czasowej
Jet lag - zespół nagłej zmiany strefy czasowej

Jet lag może powodować poważne dolegliwości, z którymi ciężko jest walczyć.

Polecamy
Ostatnio dodane
Najczęstsze kontuzje w sporcie
Najczęstsze kontuzje w sporcie - przyczyny i zapobieganie

Uraz może wykluczyć z treningów na bardzo długi czas. Dlatego warto wiedzieć, jak zapobiegać kontuzjom.

Trening na siłowni
O czym warto pamiętać podczas regeneracji ciała po treningu?

Sprawdź, czemu tak istotne jest robienie przerwy od ćwiczeń.

Popularne
30 gwiazd porno najbardziej poszukiwanych w sieci
30 gwiazd porno najbardziej poszukiwanych w sieci

Filmików z tymi aktorkami porno internauci poszukują najczęściej. Jesteś wśród nich?

40 najlepszych młodych gwiazd porno (ZDJĘCIA)
40 najlepszych młodych gwiazd porno (ZDJĘCIA)

Prezentujemy listę czterdziestu nadziei pornobiznesu - młodych gwiazd filmów dla dorosłych, do których należeć będą najbliższe lata!

Najgorętsze biusty polskiego show-biznesu (+18)
Najgorętsze biusty polskiego show-biznesu (+18)

Zobacz galerię najgorętszych biustów polskiego show-biznesu.