Forma / Zdrowie - Facet

Jedzenie wywołuje u ciebie senność? Sprawdź, dlaczego

2018-08-14 13:33:13

Jeżeli kiedyś zdarzyło wam się stracić energię po "ciężkim" jedzeniu, nie ma co rozpaczać. To całkowicie normalne, każdy z nas od czasu do czasu może paść ofiarą poobiedniej drzemki. Dlaczego tak się dzieje? Jak z tym walczyć? Dowiedz się!

Jedzenie usypia

Co się właściwie dzieje?

Jemy za dużo. To nic nadzwyczajnego, narzekał na to już Thomas Edison na początku XX. wieku. Zakładał, że wystarczy 320 gramów dowolnego jedzenia (najwyraźniej nie przykładał dużej wagi do diety) codziennie, aby utrzymać tę samą wagę. Odkładając jego teorie na bok i skupiając się na bardziej współczesnych, warto napisać też, że jedzenie jedzeniu nierówne. Jednym z ważniejszych wyznaczników jakości jedzenia jest indeks glikemiczny. Potrawy o wysokim indeksie glikemicznym (zawierające więcej łatwo przyswajalnych węglowodanów)  mają tendencję do bycia trawionymi dużo łatwiej niż takie o niskim, co w rezultacie zwiększa dopływ glukozy do krwi.

Teorii jest więc kilka. Pierwszym podejrzanym wydaje się być insulina. Wytwarza się ona w ciele osoby o normalnym metabolizmie, aby znormalizować poziom cukrów organizmu. Jeżeli wytwarza jej się zbyt dużo, to może przyspieszyć przepływ potasu do płynów pozakomórkowych. W efekcie doprowadza to do stanu lekkiej hipokaliemii - niedoboru potasu w krwi - której objawami są zmęczenie i ociężałość mięśni.

Jest też dużo bardziej prawdopodobna możliwość, że wskutek oddziaływania insuliny na organizm, zwiększa się przyswajanie tryptofanu w mózgu. Tryptofan to aminokwas białkowy, który zmienia się w serotoninę, a ta z kolei ulega przemianie w melatoninę. Ta ostatnia to hormon odpowiedzialny za regulację rytmu dobowego, zazwyczaj produkowany przez szyszynkę. W dużych stężeniach oczywiście wywołuje zmęczenie organizmu i senność.

Poza działaniem insuliny na organizm, naukowcy teoretyzują też, że w trakcie jedzenia podrażniamy układ przywspółczulny organizmu. Należy on do autonomicznego układu nerwowego, odpowiedzialnego za unerwienie narządów wewnętrznych. Układ przywspółczulny zajmuje się trawieniem i odpoczynkiem organizmu. Wynika z tego, że niezależnie od tego co zjemy, gdy jedzenie dojdzie do etapu trawienia, organizm z przyzwyczajenia zażąda odpoczynku, aby skupić się na trawieniu. W tym wypadku im większa dawka pożywienia, tym większe zachwianie samopoczucia.

Jak uchronić się przed usypiającymi efektami jedzenia?

Przede wszystkim jeść mniej. Im mniej pożywienia zjemy, tym większa szansa na to, że nasz organizm poradzi sobie z trawieniem nie wymagając od nas spowolnienia działań. Nie od dziś wiadomo też, że jedzenie niewielkich porcji, ale za to częstszych pozwala lepiej regulować przyjmowanie kalorii. Dodatkowo pozwala organizmowi odpocząć i powoli, na bieżąco, przetwarzać pożywienie.

Pić płyny o mniejszej zawartości cukru. Chociaż powiedzenie, że cukier krzepi, brzmi swojsko, tak nie do końca jest. Cukier w nadmiarze szkodzi, prowadzi do hiperglikemii, nadciśnienia i miażdżycy.

Jeść mniej przetworzonych produktów. Im bardziej produkt jest przerobiony, tym więcej glukozy we krwi po jego spożyciu. Właśnie dlatego biała mąka, płatki kukurydziane i syrop kukurydziany są szczególnie odradzane cukrzykom. Warto więc przerzucić się na pieczywo pełnoziarniste, fasolę i orzechy dla lepszego samopoczucia i zdrowia.

Aleksander Gałąska

zdjęcie: pixabay.com

Słowa kluczowe: sen, drzemka, odżywianie, obiad, glukoza, dieta
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • Ale bym se zjad kebsa [0]
    zaq
    2018-08-14 22:27:34
    Takiego z mienskiem i najlepiej z rabatem studenckim
Zobacz także
Idealne przekÄ…ski po bieganiu
Idealne przekąski po bieganiu

Zobacz, co warto zjeść po bieganiu.

Jedzenie, ktÃłre poprawi TwÃłj humor
Jedzenie, które poprawi twój humor

Czy jedzenie jest w stanie poprawić nastrój? Tak, to możliwe!

7 sposobÃłw na pozbycie siÄ™ brzucha
5 sposobów na pozbycie się brzucha

Zobacz, jak szybko pozbyć się oponki na brzuchu!

Polecamy
Śmierć na kanapie
Śmierć na kanapie

Prowadzisz siedzący tryb życia? To nie jest zdrowe ani dla Twojego kręgosłupa ani układu krwionośnego ani… kwasu dezoksyrybonukleinowego, czyli popularnego DNA.

Co zabrać na basen? [Niezbędnik]
Co zabrać na basen? [Niezbędnik]

Wyjście na basen to przyjemna sprawa, lecz by bezstresowo spędzić tam czas należy pamiętać o kilku niezbędnych rzeczach. Sprawdź co musisz zabrać!

Ostatnio dodane
Idealne przekÄ…ski po bieganiu
Idealne przekąski po bieganiu

Zobacz, co warto zjeść po bieganiu.

Jedzenie, ktÃłre poprawi TwÃłj humor
Jedzenie, które poprawi twój humor

Czy jedzenie jest w stanie poprawić nastrój? Tak, to możliwe!

Kupony i kody rabatowe