Forma / Zdrowie - Facet

Naturalne źródła białka - jakie wybrać?

2019-10-08 10:10:44

Białko w organizmie człowieka jest nieodłącznym elementem w codziennej diecie. Dla osób aktywnych fizycznie, zwiększona ilość białka jest wręcz wskazana. Warto jednak pamiętać, że nie jednym źródłem białka człowiek żyje.

Zobacz: najlepsze naturalne źródła białka>>

Białka w jedzeniu

Białko w diecie

Białko pokarmowe to najprościej mówiąc materiał budulcowy, który odpowiada za wzrost mięśnia, jak i jego regenerację. Organizm tworzą aminokwasy, które są zawarte w białkach. Po wprowadzeniu ich do organizmu w postaci pokarmu, zostają wchłonięte, przez co do naszego organizmu dostarczone są najpotrzebniejsze składniki odżywcze.

Warto dbać o odpowiednią ilość białka w diecie, ponieważ proteiny mają największy współczynnik TEF (z ang. thermic effect of food). Po spożyciu białka, wartość metaboliczna związana z jego strawieniem/wydaleniem będzie większa niż w przypadku węglowodanów lub tłuszczy. Białko sprawia, że odczuwamy większe uczucie sytości, które owocować będzie mniejszym prawdopodobieństwem na podjadanie między posiłkami.

Funkcje białek w organizmie

Białka nie tylko są odpowiedzialne za budowanie masy mięśniowej oraz jej redukcji. Dbają również o prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Poniżej przedstawiamy listę kilku najistotniejszych funkcji:

  • pełnią funkcje strukturalne, które odpowiadają za odbudowę tkanek,
  • wpływają na aktywność hormonalną,
  • biorą czynny udział przy transporcie substancji, np. hemoglobiny,
  • mają wpływ na odporność organizmu.

Źródła białka

Białka w najprostszy sposób możemy podzielić na te pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Często dochodzi do sytuacji, w których osoby nie doceniają białek pochodzenia roślinnego, ponieważ charakteryzują się gorszym profilem aminokwasów egzogennych, a więc takich, których organizmowi musimy dostarczyć z zewnątrz.

Podczas spożywania białek pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, profil aminokwasów zostanie wymieszany. W wyniku tego procesu, białka zawarte w, np. ryżu i piersi z kurczaka, mogą mieć większą biodostępność (wchłanialność) niż w przypadku spożycia samego mięsa.

Dobrym źródłem białka oprócz mięsa mogą być również:

  • produkty mleczne (twarogi i sery podpuszczkowe),
  • ryby, chude: dorsz, mintaj, flądra, oraz tłuste: łosoś, śledź, pstrąg tęczowy,
  • jaja, najlepsze są te z chowu ekologicznego z oznaczeniem "zero",
  • warzywa strączkowe,
  • zboża.

AP

Fot. pixabay.com

Źródło: michalwrzosek.pl, dietetycy.org.pl, bcaa.pl, budujmase.pl

Słowa kluczowe: odżywianie, zdrowie, jedzenie, dieta, skąd brać białko

Źródła białka roślinnego i zwierzęcego (10)

Czarna fasola
Soczewica
Pierś z kurczaka
Jaja
Mleko
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Biopsja fuzyjna
Biopsja fuzyjna - nowa technika walki z rakiem prostaty

Na czym polega metoda w postaci biopsji fuzyjnej?

Zakwasy - czym są i jak sobie z nimi radzić?

Dowiedz się, jak poradzić sobie z problemami po treningu oraz czym jest DOMS.

Polecamy
ćwiczenia w domu - joga
Ćwiczenia w domu: sprawdź jak trenują Polacy [Wyniki badań]

30 procent aktywnych fizycznie Polaków korzysta w internecie z filmów instruktażowych z ćwiczeniami.

Jerzy Dudek i Adrian Meronk
Jerzy Dudek i Adrian Meronk: Golf jest dla każdego [WIDEO]

Zobaczcie wideo-relację z imprezy, która miała popularyzować grę w golfa wśród mieszkańców Wrocławia i okolic.

Ostatnio dodane
Biopsja fuzyjna
Biopsja fuzyjna - nowa technika walki z rakiem prostaty

Na czym polega metoda w postaci biopsji fuzyjnej?