Pomarańczowa czarna skrzynka
2010-04-13 11:01:22Gdy na miejsce katastrofy przyjeżdża specjalna komisja, by wyjaśnić przyczyny wypadku, swoją pracę rozpoczyna od poszukiwania czarnej skrzynki. Jak zbudowane jest to urządzenie?
Po pierwsze, czarna skrzynka nie jest - wbrew nazwie - wcale czarna. Pokryta jest bowiem jaskrawopomarańczową farbą, aby można było ją łatwiej znaleźć w szczątkach rozbitego samolotu. Jej wynalazca - Dave Warren - skonstruował ją tak, aby wytrzymała nawet największą katastrofę. Nie straszne jej ani silne przeciążenie, ani ogień, ani utonięcie (do 6 kilometrów). Wyposażona jest również w nadajnik do podwodnej lokalizacji, który emituje sygnał przez 60 dni.
Samolot posiada zazwyczaj dwie czarne skrzynki - pierwsza rejestruje rozmowy w kokpicie pilota (ostatnie dwie godziny przed wypadkiem), druga to rejestrator lotu. Co kilka sekund (a przy bardziej niebezpiecznych sytuacjach, np. turbulencjach nawet częściej) zapisuje on od 300 do 1000 parametrów lotu.
Na miejsce katastrofy przyjeżdża specjalna komisja, w skład której wchodzą przedstawiciele linii lotniczych, służby ratownicze i inne, jeśli zachodzi podejrzenie, że wypadek był wynikiem zamachu.
Odczytywanie danych z czarnej skrzynki jest zajęciem bardzo czaso- i pracochłonnym. Najpierw bowiem należy zgrać dane zapisane cyfrowo, a później za pomocą specjalnego programu następuje ich odczyt. Odszyfrowywanie zawartości czarnych skrzynek może zająć nawet tydzień czasu.
MAS