Na Żywca - Facet

Epitafium dla Hummera?

2008-06-13 10:17:01

 Epitafium dla Hummera? Pamiętacie "Epitafium" King Crimson? Pewnie tylko niektórzy. Kultowa kapela rockowa dość dawno zeszła z magicznej sceny. Ale pozostawiła po sobie trwały ślad w historii muzyki. Tym razem coś niedobrego zaczyna się także dziać wokół Hummera.

Niektórzy go uwielbiali, inni tylko "szpanowali" i polerowali po każdym użyciu. Polska armia w końcu zrezygnowała z jego usług, zresztą po kilku wpadkach z minami-pułapkami. Wszystko wskazuje na to, że i ta ikona motoryzacji, także zejdzie z motoryzacyjnego firmamentu. Ale czy odciśnie trwały ślad w historii motoryzacji?

Czy GM uśmierci Hummera?

Hummer to bolid przybytku i próżności - tak mawiają niektórzy, ale parkowanie w podziemnym garażu Hiltona czy opery w Genewie nobilituje jego kierowcę. Wykorzystywany głównie jako lekki pojazd transportowy US Army zapisał się złotymi zgłoskami w annałach historii. Niestety, nie polskiej.

Dlaczego więc GM planuje zaprzestania produkcji, czynników jest kilka: galopujące ceny ropy naftowej, paliwożerność, duża awaryjność i problematyczna zwrotność w warunkach odbiegających od pola bitwy. Dziś off-roadowe giganty rodem z Japonii oferują znacznie więcej, są przy tym ekonomiczne, ekologiczne i bardzo zwrotne (Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser czy Nissan Patrol).

Historia w pigułce

HUMMER narodził się pod koniec lat siedemdziesiątych, gdy US Army ogłosiła przetarg na dostawę samochodów terenowych. Założenie było proste - HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), co oznaczało pojazd odporny na ataki nieprzyjaciela, nadający się do transportu lotniczego i mający wszechstronne zastosowanie. Do konkursu stanęły trzy firmy: Chrysler Defence, Teledyne Continental oraz AM General Corporation. Wybór padł na konstrukcję AM General. I tak narodził się HUMMER.

Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1985r., koncern AMC wyprodukował kilka wersji. Ale jak to zwykle bywa, wojskowe zabawki pożądaja prawdziwi mężczyźni. Dla nich powstały wersje cywilne H1, H2 i ostatnia H3 w 2005 r. (produkowana zresztą w... Kaliningradzie).

Ikona motoryzacji dzielnie walczyła podczas pierwszej wojny w Zatoce Perskiej, dodała prestiżu i splendoru US Army. Dziś jest wykorzystywana (w najnowszej wersji) w Iraku i Afganistanie przez piechotę i komandosów Stanów Zjednoczonych. W zasadzie bolid jest odpowiednikiem kultowego jeepa - Humvee, który karierę w US Corps rozpoczął jeszcze w 1989 roku (inwazja na Panamę).

Kierowcy rzadko spoglądali w tylne lusterko i nie szukali najtańszych stacji paliw

 Dlaczego, bo to typowy "King of Road" i swoimi gabarytami i mocą silnika odbierał śmiałkom ochotę dalszej rywalizacji w każdej sytuacji. W mieście, niestety, jest nieporęczny i bardzo nieekonomiczny. Ale jego właściciele nie zwracają na to uwagi, za to ta piękniejsza część populacji - zupełnie odwrotnie, lgnie jak pszczoły do ula. I to jest magia Hummera. Znamy takich, co w Polsce jadą tym kolosem po beczułkę Heinekena!

Magia Hummera pojawia się sama, nic nie trzeba robić, wystarczy go mieć. Podobne "zasady" obowiązywały w świecie biznesu i polityki. Przypomnijmy tylko te spektakularne i zajmujące czołówki największych światowych mediów, jak dwa magiczne słowa - Arystoteles Onassis. Daleko mu było do charyzmy przystojnego Gregory Peck'a, ale miliardy dolarów na koncie miały piorunującą siłę oddziaływania, ba, uwiodły samą Marię Callas i Jacqueline Kennedy.

Gubernator Kalifornii już roni łzy

Trudno dziś jednoznacznie stwierdzić, jaki wpływ Hummera odciśnie na stylistach za 3-5 lat. Wszystko jednak wskazuje, że tylko "małe" jest piękne. Dziś modny "downsizing" i galopujące ceny paliw zmuszają koncerny do poszukiwania "złotego środka". Hummer, już przestał nim być. Ale, powiedzmy szczerze, przyczyniły się do tego quasi off-roadowe konstrukcje: Porsche (Cayenne 4.5 S turbo ) i Volkswagena (Touareg 5.0 V10TDI).

Aczkolwiek są tacy, którzy będą opłakiwać Hummera jak gubernator Kalifornii (czytaj: wielki Arnold Schwarzenegger) czy Mariusz Dominator Pudzianowski. Bossowie polskiej armii na pewno nie uronią łzy i już szukają następców z Rawicza (TUR w tej sytuacji ma duże szanse).

Źródło: autoflesz.pl/mototarget.pl

Fot: hummer.com


Słowa kluczowe: hummer historia przyszłość znika king of road magia fani
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Jak nie przepłacić jeÅźdząc autem?
Jak nie przepłacić podróżując na 4 kółkach?

Sprawdź, gdzie szukać najtańszych ofert na przejazdy i jak zaoszczędzić na paliwie.

Prezent na dzień ojca

Sprawdź, co możesz podarować na dzień ojca, który wypada 23 czerwca.

Polecamy
Self storage moÅźe być rozwiązaniem na przechowanie małego sprzętu budowlanego.
Gdzie można przechować sprzęt budowlany?

Self storage może być rozwiązaniem na przechowanie małego sprzętu budowlanego.

Jak nie przepłacić jeÅźdząc autem?
Jak nie przepłacić podróżując na 4 kółkach?

Sprawdź, gdzie szukać najtańszych ofert na przejazdy i jak zaoszczędzić na paliwie.

Ostatnio dodane
Jak nie przepłacić jeÅźdząc autem?
Jak nie przepłacić podróżując na 4 kółkach?

Sprawdź, gdzie szukać najtańszych ofert na przejazdy i jak zaoszczędzić na paliwie.

Popularne
30 gwiazd porno najbardziej poszukiwanych w sieci
30 gwiazd porno najbardziej poszukiwanych w sieci

Filmików z tymi aktorkami porno internauci poszukują najczęściej. Jesteś wśród nich?

40 najlepszych młodych gwiazd porno (ZDJĘCIA)
40 najlepszych młodych gwiazd porno (ZDJĘCIA)

Prezentujemy listę czterdziestu nadziei pornobiznesu - młodych gwiazd filmów dla dorosłych, do których należeć będą najbliższe lata!

Najgorętsze biusty polskiego show-biznesu (+18)
Najgorętsze biusty polskiego show-biznesu (+18)

Zobacz galerię najgorętszych biustów polskiego show-biznesu.