Wyjazd po HIV
2008-07-08 13:12:29Jadą na saksy, wracają zarażeni HIV. W Polsce rośnie liczba nosicieli wirusa. To skutek wyjazdów zarobkowych za granicę, podczas których Polacy przejmują zachodnie wzorce obyczajowe - pisze „Nowa Trybuna Opolska".
Niedawno wirusa HIV wykryto u 23-letniego mężczyzny, który na stałe mieszka pod Opolem, ale pracuje w Holandii. Przyjechał na urlop i postanowił się przebadać. - Jak tłumaczył, postanowił sobie zrobić test bez konkretnego powodu, tak na wszelki wypadek - opowiada „NTO" lek. med. Janusz Konieczny, konsultant ds. HIV/AIDS w Punkcie.
Puszczają hamulce
Na saksach wielu puszczają hamulce. Pojawiają się alkohol i narkotyki, które sprzyjają przygodnym kontaktom seksualnym. - Zachodnią swobodą obyczajową zachłystują się szczególnie młodzi, w wieku 18-20 lat. Mężczyźni często swoją pierwszą wypłatę przeznaczają na wizytę w "domu uciech" - relacjonuje „NTO".
A o nieszczęście nietrudno. Zwłaszcza, że świadomość Polaków na temat HIV wciąż pozostaje wiedzą czystą teoretyczną.
- Polacy mają wiedzę na temat „HIV/AIDS", nie stosują jej jednak w życiu codziennym. Brakuje im wyobraźni do zrozumienia konsekwencji ryzykownych zachowań. Nie odnoszą możliwości zakażenia HIV do siebie - czytamy na stronach Krajowego Centrum ds. AIDS.
„Wróć bez HIV"
Urszula Posmyk, kierownik działu epidemiologii Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Opolu: - Wśród wielu ludzi nadal panuje przekonanie, że nosicielem wirusa HIV może być tylko narkoman, prostytutka lub osoba homoseksualna. Tymczasem zarażony może być każdy.
Dlatego też Krajowe Centrum ds. AIDS zorganizowało we współpracy z sanepidem akcję „Wróć bez HIV". Adresatami kampanii są przede wszystkim osoby w wieku 18-35 lat wyjeżdżające za granicę w celach turystycznych i do pracy, ale też podróżujące po Polsce podczas wakacji.
- Chcemy tych młodych ludzi ostrzec, czym grożą przygodne kontakty seksualne. Nieważne, gdzie ktoś jedzie i po co. Mówimy: wróć bez HIV! - wyjaśnia Katarzyna Herwy z Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Opolu.
Akcja trwać będzie do 1 grudnia 2009 oku. Kampanii towarzyszy charakterystyczne logo - walizka, jako uniwersalny symbol podróży. Akcja będzie prowadzona we współpracy z biurami podróży i biurami pośrednictwa pracy za granicą, w których będzie można otrzymać specjalnie przygotowane ulotki na temat HIV i AIDS. Na ulicach pojawią się też billboardy i plakaty.
Marcin Szewczyk
(marcin.szewczyk@dlastudenta.pl)